perjantai 25. kesäkuuta 2010

Prius vuoden päästä

Reilu vuosi sitten ostin Riuskin, joka on siis 2004-2009 tyyppiä. Tunnelmat siltä ajalta täällä. Tuttavuuden syvennyttyä voin sanoa tykkääväni autosta entistä enemmän. Aina luotettava, kätevä, ketterä ja halpa käytössä. Navigaattorin käytön opettelin vasta viime kesänä, minkä jälkeen sitä on käytetty paljon. Myös Tukholmassa ja Trondien kotona se aina kertoo miellyttävillä naisäänillä miten pitäisi ryhmittyä ja milloin kääntyä. Suomea se ei puhu, mutta melkein kaikkia länsieurooppalaisia kieliä kuitenkin.

Talvella keskikulutus oli 5.2 l/100 km. Lämmitykset moottoriin ja sisätiloihin, sekä kitkat niin koneistossa kuin tietä vasten vievät energiaa.

Kuivilla teillä lumien sulettua ja lämpötilan noustua selvästi nollan yläpuolelle kulutus putosi lukemaan 4.7 l/100 km normaalissa työmatka-ajossa. Jo silloin kun ajoin vielä kitkarenkailla. Vaihto kesärenkaisiin ei sitä lukemaan pudottanut ollenkaan. Kitkoihin olen siis myös hyvin tykästynyt. Hiljainen pehmeä kyyti, pitoa kohtuullisen hyvin, ja ne suostuttelevat kuskin tasaiseen ennakoivaan ajoon. En enää vaihtaisi rapiseviin nastoihin.

Norjan reissun reilu 1000 km ajettiin 4.8 l/100 km. Siinä näkyy sekä Ruotsin teiden korkeammat nopeusrajoitukset, Norjan teiden korkeuserot, painavampi kuorma, että vaimon raskaampi kaasu- ja jarrujalka. Eli ei suurta eroa.

Toissapäivänä ajoin 70 km tietoisesti yrittäen säästää polttoainetta, rauhallisin kiihdytyksin ja pitkin moottorijarrutuksin, taajama + maantieajoa, hyvin mäkistä maastoa suurin osa, parin rekan ohitusta lukuunottamatta nopeuden vaihdellessa 50-90 km välillä, keskinopeuden ollessa koko matkalla n. 70 km/h. Auton mittarin kulutuslukema oli 4.2 l/100 km. Toyotan ilmoittama EU-yhdistetty kulutus on 4.3 l/100 km. Eli kyllä siihen halutessaan pääsee, mutta normaali kulutus on kuitenkin tuota vähän suurempi.

Säästö ei sitten niin ihmeellisen suuri ole, jos sitä vertaan vaikka vaimon farmari-Avensikseen, missä olisin itse ajajana. 2 l vähempi kulutus kuin Avella x 30 000 km ajoa vuodessa/100 x 1.40 e/l = 840e. On se kuitenkin 600 l vähemmän kulutettua polttoainetta. Jos laskin oikein. Paljonko se tekee CO2 päästöinä en tiedä, siihenkin on luultavasti kaava jossain olemassa.

Ajoin keväällä autoa määräaikaishuollossa käyttäessäni Riuskin tämän vuoden mallin. Sille luvataan 3.9 l/100 km kulutus. Se on myös vähän nopeampi kiihtymään, koska siinä on 1.8 l moottori; minun mallissani kone on 1.5 l. Ero ei käytännössä kovin suuri ole, minun autossani moottorin ääni vain muuttuu kimeämmäksi kaasutettaessa, ja nopeuden nousu on hiukan hitaampi. Nykyiselläkään ei kuitenkaan ole ohituksissa mitään vaikeuksia. Sähkömoottori avustaa niin tehokkaasti. Uusi malli on selvästi hiukan parempi kuin tämä vanhani, mutta ei kovin paljon. Vaihtaa en aio, mikään tekniikkafanaatikko en ole. Mutta jonkun vuoden päästä luulen vaihtavani uuteen Riuskiin. Silloin se lienee jo varsin erilainen auto.

Ei kommentteja: