perjantai 17. toukokuuta 2013

Rikosilmoitus

Eilen töistä lähtiessäni kävin kaupasta ruokaa perheelle. Sillä aikaa joku tökkäsi sinisellä autollaan kaksi kolhua autoni kylkeen. Oli kuulemma peruutellut tapahtumahetkellä ja lähtenyt sitten nopeasti karkuun. Paikalla olijat oli ottaneet rekisterinumeron talteen ja antoivat minulle palattuani paperilapulla; aivan tuore tapaus vielä, minuuttia paria aikaisemmin. He eivät kuitenkaan jääneet antamaan nimiään todistajiksi, vaan kaasuttivat hekin pois. Ei nämä isoja ole, pientä harmia kuitenkin:



Minulla ei näistä juuri ole kokemuksia. Itse olen tökännyt yhden auton perään joitakin vuosia sitten; silloin vaihdettiin nimet, osoitteet ja vakuutusyhtiötiedot, eikä siinä sen kummempaa. Poliisia ei tarvittu; paikalle tulleet neuvojat vielä varoittivat että ei kannata poliisia asiaan sotkeakaan, saataisiin vain kummatkin sakot liikenteen vaarantamisesta. En tiedä olisiko hän saanut; hän lähti risteyksessä liikkelle, mutta pysäytti kesken matkan, samalla sekunnilla jolloin minä katsoin vasemmalle ettei sieltä ole tulossa autoa. Minä siinä joka tapauksessa lain mukaan syyllinen olin.

Niinpä en mennyt nytkään poliisille; arvelin heillä olevan parempaakin tekemistä, eikä sinne oikein nykyään edes pääse ilman ajanvarausta. Menin vain tänä aamuna vakuutusyhtiöön sen auettua kertomaan asiasta. He puolestaan lähettivät minut poliisin luo; eilen oli tapahtunut kaksikin rikosta, liikennerikos ja rikospaikalta karkaaminen, joten he eivät tehneet mitään ennen kuin poliisi on "tehnyt jotain".

No, sitten poliisille. Puhelimella ensin, mutta sieltä lähettivät saman tien nettiin, minkä kautta tällaiset lähestymiset nykyään tehdään. Verkossa tein rikosilmoituksen ja liitin siihen sekä vastapuolen rekkarinumeron että yo valokuvat. Enpä ole ennen eläissäni rikosilmoitusta tehnytkään. Saa nähdä tapahtuuko mitään ja millä aikataululla. Mitään rangaistusta ei sinisen auton omistajalle vaatinut lomakkeessa. Hoitaisi vain asiansa kunnolla. Hänen vakuutuksensa, eikä hän, oikomisen maksaisi.

4 kommenttia:

RH kirjoitti...

Kyllä sitä potuttaa, kun aatteli nuin vain selviävänsä hommastaan ja tuleekin jälkipuintia... tai sitten todistajien puutteessa ei. Samahan se olis jonku vanhan kotteron kans, mutta paremmassa autossa siniset viirut ja kolhut harmittaa.

Yamaba kirjoitti...

Niinpä varmaan. Ei tiedä onko se vanhaisäntä tai -emäntä, joka ei ole tajunnut koko tilannetta; nuori joka on säikähtänyt ja ottanut pitkät, tai joku joka vain ei välitä. Oli kuka vain, tämä varmaan on hyvä hoitaa näin.

En minä hirveän harmissani ole siitä autosta. Se on peltiä. Ruttuisilla ja ruosteisilla autoilla minä ajamaan tottunut olen.

Anonyymi kirjoitti...

Onhan se aina parempi rutata peltiä kuin elävää olentoa? Vaikka harmittaahan tuommoiset.
Ellu

Yamaba kirjoitti...

Ihan totta. Elävän olennon suojana se pelti siinä on.