sunnuntai 15. elokuuta 2010

Ruususatu

Rosetta Kivi ilmoitti kirjoittaneensa loppuun muinoin aloittamansa kirjan Ruususatu. Tunnen tarinan ensimmäiset askeleet hänen ammoin lopetetusta blogistaan. Ruususatu on ehkä hiukan eksklusiivisemmin feminiiniselle lukijakunnalle kirjoitettu tarina kuin Rosettan ensimmäinen kirja Pomo on pahin - jota voin lämpimästi suositella - mutta se ei millään tavalla estä miestä Ruususatuakaan lukemasta. Se on hyvin kirjoitettu, nautittava tarina, jossa on myös niitä opetuksia ja viisauksia, joita naiset yleensä kirjoituksiinsa panevat. Ei pelkkää räiskettä ja lätinää. 

Pomo on pahin on nykyajan työelämässä oleville hyvä kirja lukea. Siihen kyllä liittyy oma mystiikkansa. Sen kirjoittaja on siis Rosetta Kivi. En kuitenkaan ole tarkkaan ottaen lukenut koskaan juuri tuota kirjaa, vaan ruotsinkielisen Chefer från helvetet -kirjan, jonka kirjoittaja oli Rosetta Sten (din kvinna på arbetsmarknaden). Sen kirjoittajaksi on ilmoittautunut myös Anna Troberg, Piraattipuolueen varapuoluejohtaja. Tosin hän myöntää, että hänellä on ollut jokunen medförfattare. Kirja on julkaistu myös Norjassa nimellä Sjefer fra helvete, mutta kenenkään Rosetta Steinin blogia ei tule vastaan, ja se on siellä käännöskirja.  Joten norjalaista Rosettaa ei liene olemassa. Ruotsalaisen ja suomalaisen kirjan pystyy myös halutessaan lukemaan verkossa, norjalaista ei, joten toimintapa on näissä molemmissa maissa yhteinen. Rosetta näyttää jakautuvan siten pääasiassa kahteen osaan. 

Kun Rosetta Kivi ja Rosetta Sten antavat ymmärtää kirjan olevan heidän kirjoittamansa, niin se on tietysti ok, koska salanimen taa voi asettua vaikka kuinka monta lihallista ihmistä. Men då Anna Troberg låter oss förstå att hon är författaren, med några medskribenter, niin se vaikuttaa varsin röyhkeältä, olipa hänen osuutensa kollektiivisessa tekstissä kuinka suuri tahansa. 

Ei asia silti minulle mitenkään kuulu. Se on Rosettojen välinen asia. Panee sen kuitenkin merkille. 

Joka tapauksessa Ruususatu on uusi kirja, oikein hyvin kirjoitettu. Anbefales på det sterkeste. 

5 kommenttia:

Rosetta Kivi kirjoitti...

Annan kanssa ollaan sovittu asia näin. :)

Yamaba kirjoitti...

Ok. Se on sitten selvä, eikä siinä ole ihmettelemistä.

Rosetta Kivi kirjoitti...

No onhan se tietysti vähän hämärää, mutta mun elämässä asiat nyt menee aina vähän eri polkuja kuin perinteisesti. Niin näiden tarinoidenkin kanssa.

Yamaba kirjoitti...

No joo, hämärään jää paljon, mutta selvää on että ne jäävät sinne, eikä minun tarvitse niitä ihmetellä. Olen minäkin antanut yhden yhteisesti toimitetun kirjan mennä pääosin toisen nimiin, koska hänelle siitä oli enemmän hyötyä kuin minulle.

Kirjoittajien maailman valuutta on kunnia, vaikka tarvitaan sitä rahaakin jollakin tasolla. Kunnia on kuitenkin mystistä valuuttaa, jota ei voi tarkasti mitata eikä määritellä, eikä aina ole suoraviivaisen selvää, että sitä pitää tulla nimenomaan minulle, vaan voi riittää sen meneminen viereen, tai tuleminen mutkan kautta, tai heijastuneena.

Niinpä minua ei oikeastaan kiinnosta se kuka kirjoitti teidän kirjaanne enemmän, tai mikä olisi oikeudenmukaisin tapa jakaa kunniaa siitä. Minua kiinnostaa vain se, että sinua ei haittaa jos Anne mainosblogissaan ilmoittautuu kirjan varsinaiseksi kirjoittajaksi. Poliitikon on itseään mainostettava. Olen kuitenkin lukenut tekstejäsi niin paljon historiallisessa blogissasi, että olen täysin vakuuttunut sinun panoksesi kirjaan olleen selvästi vähäistä huomattavampi.

Kunnioitan sinua kovasti.

Rosetta Kivi kirjoitti...

Kiitos kauniista sanoista, Yamaba.

Olen omasta mielestäni saanut olla kakarasta asti paljon esillä ja huomiota olen myös saanut osakseni. Kirjoitukset ovat sellainen osa itseäni, että haluan ikään kuin varjella sen "koskemattomuutta". Siksi minulla ei ole tarvetta päästä omalla siviilinimellä kirjoittamaan. Ja sitä paitsi Rosetasta on näinä vuosina tullut osa minua.