tiistai 6. tammikuuta 2009

Hava nagila

Jag hittade en gammal sång, som jag skall placera hit. Inte för att stödja Israels anfall till Gaza och palestinska folkmord som inträffar där just nu. Bara för att jag har haft i minnen en ung sabra som en gång lärde mig hebreisk i Yagur. Jag var under 20 år, hon var ännu yngre, och Galileiska vinternätter på Karmelbergets slutning var kalla utanför täcket.  


הבה נגילה
הבה נגילה 
הבה נגילה ונשמחה 
  
הבה נרננה 
הבה נרננה 
הבה נרננה ונשמחה 
   
!עורו, עורו אחים 
עורו אחים בלב שמח  
!עורו אחים, עורו אחים 
בלב שמח



Hava nagila 
Hava nagila 
Hava nagila venis'mekha 
  
Hava neranenah 
Hava neranenah 
Hava neranenah venis'mekha
 
Uru, uru akhim! 
Uru achim b'lev sameakh
Uru achim, uru akhim! 
B'lev sameakh 

Låt oss fröjdas
Låt oss fröjdas
Låt oss fröjdas och låt oss glädjas
   
Låt oss jubla
Låt oss jubla
Låt oss jubla och låt oss glädjas
  
Vakna, vakna bröder!
Vakna bröder, med ett glatt hjärta
Vakna bröder, vakna bröder!
Med ett glatt hjärta


Samma med violin,

gitarr 

och dans

-------------------------------------------------------

Senare, mycket senare, träffade jag henne en gång i Stockholm. Vi grälade en hel natt. 



1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Underliga sång lyssnar man här. Konstig smak.