keskiviikko 31. joulukuuta 2008

Sista dagen detta år

Skrev icke mycket idag, men är icke alltför förtvivlad. Hade alldeles mye annat o göra, och läste också en hel del av Thomas Malthus. En verkligen intressant bok. I allmänhet har man missförstått hela argumentet, kanske uppsåtligen.

Jag har börjat tänka då och då på svenska, so att jag tror att fortsatta skrivelsen inte skall bli för svårt. Hjärnan riktar sig småningom mot målet.

Tog en lång promenad omkring sjön med båda barn. Vårt japanska gäst var på sin första gång på is, och använde för första gången sparken. Vanligen brukar de vara mycket rädd, men den här unga kvinnan var det inte.

--------------

Skulle jag säga någonting om hela året? Det var relativt mörkt. Förra året var intressantare, lättare och jag var inte så trött som jag var detta år, efter jag kom tillbaka till Finland. Men, från andra sidan, jag tror att jag har varit till nytta för en stor mängd av människor, och har varit trött just därför. En annan person skulle ha varit likväl till nytta för dem; det bara skedde att jag har varit på den platsen, och gjort där allt som jag kunde.

Yofi kaha, liksom hon sade på עבודה så länge sedan. Jag kommer inte mera ihåg hur att skriva det riktigt, men: yofi kaha detta år.

Ei kommentteja: