Ohitti minut yhdellä suoralla, hujahti ohi vain. Vauhtia arviolta 150 km/h; joka tapauksessa rajua ylinopeutta hän ajoi, ehti juuri takaisin oikealle kaistalle vastaan tulevan auton edestä. Aamulla klo 7 jälkeen; räntäsadetta, tien pinta hyyhmässä ja sen alla jäässä. Minä ajelin töihin, rauhallisesti, 85 km/h, olin lähtenyt niin ajoissa että kiirettä ei ollut, ja keli oli hyvin huono.
Se oli itse asiassa sama suora missä itse olen saanut toistaiseksi ainoan ylinopeussakkoni, saattoi olla vuonna 2004. Ohitustilanteessa sekin. Mutta silloin oli kirkas kuiva päivä.
10 min kuluttua tulin isoon risteykseen, missä tapasin saman auton,
tien poskessa lyhtypylvääseen pysähtyneenä. Törmäys on ollut kova. Pylväs oli poikki ja sen säleitä ympäri maastoa, myös tielle asti
lentäneinä, ja auton osia oli samalla tavoin lennellyt ympäriinsä.
Pylväs roikkui sähköjohdosta, auto oli vetänyt sen juuren pari metriä metsän suuntaan, mihin se oli rinteeseen pysähtynyt. Kuski oli pysynyt tiellä niin kauan kuin ajoi kovaa, mutta menettänyt
hallinnan kun risteys tuli vastaan ja hän on ruvennut loivassa alamäessä
jarruttamaan.
En jäänyt turistiksi katselemaan, siinä oli jo 5 autoa pysähtyneenä ja
ihmiset soittelemassa kännyköillään. Kohta tuli
vastaan 2 poliisiautoa ja ambulanssi vilkut päällä. Eli luultavasti kuski
oli vielä hengissä, turvavyön ja suojatyynynsä suojissa, pylväskin murtuessaan jo vauhtia hidastaneena. Käteviä tuollaiset alhaalta ontoksi poratut nykypylväät, jotka antaa tällaisissa tilanteissa periksi.
Mikä lie kuskilla kiireen aiheuttanut? Kiihko päästä jonnekin nopeasti? Raivo? Jännityksen halu? Mitään poliiseja ei perästä ajanut, joten tuskin hän pakomatkalla oli. Ei tiedä; siihen pylvääseen se kiire kuitenkin loppui.
Illalla töistä klo 7 jälkeen palatessa otin paikasta kuvan. Se oli jo pitkälti siistitty. Auto viety pois ja pylväs irrotettu johdosta sekä laskettu siististi maahan. Isoimmat rojut kerätty pois niin tieltä kuin ojastakin.
Pysäyttää se tuollainen näkijänsäkin. Tuntuu vielä mielessä näin illalla. Kitkarenkaiden yksi hyvä puoli on, että niistä tietää varmasti ettei ne
pidä hyvin tuollaisella kelillä, missä on räntää mustan jään päällä.
Ne pitää ok kohtuullisella vauhdilla ja pehmeästi ennakoiden ajaen, ja
niiden kanssa tietää ettei pidä yrittääkään liikaa.
Blogger ei nyt salli kuvien lähettämistä. Ei mahda mitään, mutta eipähän nuo tosin kovin kauniitakaan olisi olleet. ... ei mene kuvia nyt aamuyöstäkään. Alan vähän väsyä tähän. "Turha kiire pois ...", mutta saisi tämä alkaa jo toimia. ... ... Jaha, eipä noinkaan, kyse on muusta: Google vain tekee jäynää Operalle eikä salli sen käyttöä Bloggerissa. Chromella nousee kuvat ongelmitta. Mutta tällainen epäkohteliaisuus taitaa merkitä sitä että Bloggerin ja minun suhteeseen voi tulla säröjä.
---------------
Pari päivää myöhemmin, 1.4. Kuskin profiilista kiertää huhu, luulisin pääpiirteissään luotettavaksi: 22-vuotias nainen, täydessä kännissä, ei vahingoittunut kolarissa millään tavalla. Kortti toki kuivumaan, rikosrekisterin alku, vahinkojen korvaaminen ja sen sellaista. Nuo pylväät ei ole mitään halpoja, luulisin että uusiminen maksaa useita tuhansia euroja töineen; kaksikin reissua nosturiautolla ja miehistöllä, siis siivoaminen kolarin jälkeen ja uuden pylvään asennus kunhan routa sulaa.
Mitä lie tehnyt nuori nainen kännissä vanhan auton ratissa räntäisenä torstaiaamuna klo 7 jälkeen 150 km/h mittarissa? Raivo motiivina ensimmäisenä mieleen nousee. Ei ehkä yhtä niistä kaikkein ihanimmista öistä takana, ja päivän alkaminen kunnon riidalla? Mutta ei tiedä, tätä ei ole huhut selvittäneet. Onhan hän voinut vain lyödä humalapäissään vetoa kuinka nopeasti pääsee paikasta a paikkaan b. Olenko vain sukupuolten tasa-arvon kannalta epäneutraali ajatellessani että jälkimmäinen vaihtoehto viittaisi todennäköisemmin nuoreen mieheen, joita pidän taipuvaisempina vastuuttomaan käytökseen kuin naisia, jotka yleensä toimivat vastuullisemmin muita ihmisiä kohtaan, paitsi raivostuessaan?