sunnuntai 17. huhtikuuta 2011

Vaalipäivä

Eduskuntavaalit 2011, lämmin ja aurinkoinen, hyvin tuulinen päivä. Harrasta pienen kaupungin tärkeän toimituksen tunnelmaa, niin kuin aina vaalipäivänä. Ystävällistä ja kohteliasta, iloisen ja totisen sekaista toimintaa. Liput liehuvat Osuuspankin edessä, ja eläkeläiset parveilevat äänestämään. Tässä kuitenkin valokuvan rajan ulkopuolelle jätettyinä.

Minulla ei ole kiinteitä äänestysperiaatteita, paitsi että samaa puoluetta ei äänestetä kahta kertaa peräkkäin. Nyt ääni meni nuorelle naiselle, joka ei varmasti pääse eduskuntaan; puolueelle, joka ei sekään meidän vaalipiiristä yhtään edustajaa tule saamaan. Mutta saan minä äänestää ketä tahdon; äänillä tehdään muutakin kuin avitetaan joitakin ihmisiä isoon kivitaloon töihin. Olen minä joskus äänestänyt valtapuolueitakin, ja vanhaa miestä. En syrji ketään, luulisin ainakin. No, persuja kyllä, vaaleissa, mutta sitä ei lasketa syrjinnäksi.

Tällä kertaa siis näin. Aikaansaavan tuntuinen nainen, ja ehkä hän on tyytyväinen, kun jonkin verran ääniä saa. Siitä on sitten hyvä jatkaa jotain muuta.

Rusakoita

Näitä täällä pihassa vielä liikkuu, ja on liikkunut koko talven. Niitä on ainakin kaksi isoa jönttiä, jos ei enemmän. Syövät mm. auringokukan siemeniä lintulaudan alta. Pari aamua sitten; kun tätä kuvaa katsoo nyt, huomaa lumen painuneen tuosta jo ainakin 30 cm. Nopein huhtikuu mitä muistan, ottaen huomioon lumen määrän vielä maaliskuun lopulla.

Kolme koristeomenaa söivät puolesta rungosta. Oma syyni tietysti. Kun syksyllä asetteli suojukset 1.5 metriin, ne näyttivät korkeilta. Kun näin lumisena talvena sitten kolasi niille seutuville vähitellen 1.5 metriä lunta, ei runkosuojista enää hyötyä ollut. Ei vain siinä palkkatöiden melskeissä saa kiinnitettyä tilanteeseen huomiota ajoissa. Mutta ne kasvaa uudestaan, parissa kolmessa vuodessa pituus on taas entisensä. Eivät vielä olleet täysikasvuisia.

Muuten täällä ilmeisesti on päästy vähillä talvivahingoilla.

perjantai 15. huhtikuuta 2011

Ruuanlaittoa

Vaimo on ollut kaksi viikkoa reissussa. Se on tiennyt ruuan laittoa lukuisia kertoja, jotta niin lapsen ja koiran kuin itsenikin elämä jatkuisi sopuisasti. Tyttärelle ei edes kelpaa sama ruoka kovin pitkään, eikä pakasteesta otettu uunissa paistettu kala kahta päivää useammin viikossa, joten on pitänyt varioida. Tässäpä siis taas vaihteeksi resepti:

Hyvä sipulimunakas

Otetaan iso sipuli ja iso valkosipuli. Kuoritaan ne, kaikki kynnet myös, leikellään sipuli vähän pienemmiksi paloiksi ja surautetaan kaikki paxilla hienoksi muussiksi. Ei haistella, koska höyry vetää äkkiä silmät umpeen. Lisätään niin monta kananmunaa kuin paketissa on jäljellä, sekä musta- ja valkopippuria, varmuuden vuoksi kumpaakin. En oikein tiedä mitä eroa niillä on. Ripaus suolaa. Sekoitetaan käsin. Paxilla ei pidä yrittää vatkata; tulee täyteen kuplia.

Paistetaan nopeasti ohuina levyinä. Syödään kuumina leivän kanssa. Kelpaa niin tyttärelle, koiralle kuin isällekin.

Onhan se aika isotöinen ruoka, mutta pitää isän vain jaksaa.

keskiviikko 13. huhtikuuta 2011

Pendolinossa

Näissä junissa on nykyään langaton verkkoyhteys. En ollut tiennytkään. En ole ajanut pitkiin junissa, en pendolinossa etenkään. Tämän pitäisi olla vain bussiness-luokassa - mistä siitäkään en ollut ennen kuullut mitään - mutta toimii tämä tavallisessa turistiluokassakin. Ei salasanaa ei mitään.

Kävin päiväseltään Helsingissä kokoustamassa, palailen kotiin saman tien. Kolme tuntia perillä vain meni. Kokouksen jälkeen ehdin käydä tunnin kävelemässä Kasvitieteellisessä puutarhassa. Pähkinäpensaat ja lepät siellä aloitteli kukintaansa. Sipulikukkia oli maasta toki myös noussut, talventähtiä etenkin, ja lumikelloja. Lunta siellä oli 0-30 cm. Suurta eroa ei ole verrattuna siihen millaista kotona sisämaassa on. Kylmempääkin kuin kotona; siellä +9 tänään, Helsingissä +5.

Lunta on kotona vielä 10-40 cm, ja sipulikukat alkaa nousta esiin vasta kun lumi päältä on häipynyt. Mutta ensimmäiset lepät alkaa kotonakin jo kukkia. Koko eteläinen Suomi näyttää nyt ihan samalta. Tiet on sulat, muualla pälvien täplittämää lumipeitettä.

Jaha, pysähdyttiin mehtään jonnekin Lahden pohjoispuolelle. Ehkä edessä on sitä kuuluisaa routaa tai jotain. Täällä sitä vain seisotaan.

sunnuntai 10. huhtikuuta 2011

On tässä ollut nyt muutakin kuin töitä

Joskus opiskelijoiden kanssa juhlissa laulamassa ryyppy- ja pornolauluja. Koko illan, tunnista ja pikarillisesta toiseen, mitä nyt välillä sai myös syödä.

Nykyajan opiskelijat on kovin seremonia- ja pukutietoisia. Ovat melkein kaikki myös töissä jossain, niin että niillä on varaa silloin tällöin vuokrata puitteet puvuilleen. Töitä se kai tämäkin tavallaan minulle oli, opettajakunnan edustajana toimiminen nimittäin, niitä pornolauluja laulamassa 20-vuotiaiden naisten keskellä. Tulipahan nähtyä tuollaistakin.


Ja hanget on reilun viikon sisään laskeneet niin rajusti, että mehtään pääsi taas ei-palkkatöihin. Jatkoin puiden kaatelua, mikä viime syksynä jäi kesken. Vetelin niitä tukkisaksilla laaniin saman tien sen minkä jaksoin. Liukuvat nyt hyvin lunta pitkin. 20-40 cm lunta, lämmintä +6C.

Vuen puut on nyt hyvinnii pitkällään ja suurin osa kasassakkii. Ei tarvii ennee ku pätkiä, halkoo ja pinota kuivamaan. Polttopuista sua lämpösesä monneen kertaan. Se on yks niien hyviä puolia.

keskiviikko 23. maaliskuuta 2011

Kuukauden leipomiset

Vaimo täytti vuosia, niin kuin joka vuosi. Tytär päätti, että tehdäänpä kakku. Mikäpäs siinä. Tehdään vaan. Saa taas reseptin blogiinsakin.

Kun tytär inhoaa kermavaahtoa, enkä minä tykkää tahmeista suklaakuorrutuksista, päätettiin tehdä niin sisus kuin kuorrutuskin maitorahkasta. Tykästyttiin siihen kun maisteltiin taannoin tuulihattuja. Runko kostutettiin appelsiinimehulla, jonka minä kourassani puristin. Maitorahkaksi valittiin sitruunaa ja valkosuklaalimeä. Kolome purkkia siihen tarvittiin. Yksi väliin ja kaksi päälle.

Tytär teki viime kesänä keräämistään mansikoista ja liivatteesta päälle koristeet.

Kyllä siitä syötävä tuli. Vaimoa piti odotella; tuli kotiin vasta klo 22. Syötiin sitten kakut ja mentiin nukkumaan. Mutta ei synttäreissä mitään vikaa. Tavalliset töissä olevan ihmisen synttärit.

Minä olen parhaimmillani appelsiinien puristamisessa, taikinan vatkaamisessa koneella, tavaran kantamisessa ja sen sellaisessa. Niitä hommia äitini minulla poikana teetti, hänellä kun ei tyttäriä ollut, ja niitä tyttäreni nyt minulla teettää. Annan hänelle leipurimestarin hommat ja hän ne ottaa. On saanut hoitaa minun kanssani tehdessään kaiken maustamisen jo 4-vuotiaasta, ja kaikkea muutakin, sen mukaan kuin sille on uskaltanut teräviä veitsiä antaa. Ruuanlaitto taitaa olla se elämänala, missä minä olen kaikkein eniten sukupuolittunut, niin ku veministit sannoo. En vain ole koskaan kiinnostunut siitä, mutta näen hyvin, että se monia naisia oikeasti kiinnostaa. Jääköön se heille. Leipä viipaleiksi, päälle voita ja juustoa: se on minulle ruuanlaittoa. Bravuurini on kerman kaataminen mämmin päälle. Se on ruuanlaittoa. Jos haluaa lämmintä, voi mämmin lämmittää mikrossa.

Mutta on sitä kaikenlaista tehtykin, sitä mitä naiset sanoo lämpimäksi ruuaksi. Keittoja, munakkaita, paistettua riisiä, erilaisia lettuja, kalaa paistettuna ja uunissa haudutettuna. Perunatkin osaan keittää. On aikoja, jolloin on pitänyt ruokkia ainakin lapsi, yleensä vaimokin, eikä ne suostu elämään pitkään leivällä. Outoja olentoja.

maanantai 21. maaliskuuta 2011

Lienee ylirasitusta, alkaa mennä yöunet. Jonkun tunnin aina nukkuu, sitten ei nukukaan. Joten olen nyt aamuyöstä kuunnellut vanhaa amerikkalaista discosoulia. Ja on tässä kaikenlaista muutakin. Mitä vain kunhan se tihkuu rytmikkäästi ja sulavasti seksiä.

George McCraen Rock Your Baby

Van McCoy & The Soul City Symphonyn Do The Hustle

Tina Charlesin I Love To Love ja Dance Little Lady Dance

Pointer Sistersien Slow Hand

Village Peoplen Just a gigolo

Bee Geesien Night Fever

sekä toki vielä

Saden ihanan hivelevä Smooth Operator, vaikka se ei enää suoraan laulettua seksiä olekaan. Sieltä turmeltuneelta 1970-luvulta nämä taitavat olla kaikki.

Jokohan pääsisi taas uneen ...

... pannaan tähän varmuuden vuoksi vielä päälle vuodelta 1969

Jane Birkin et Serge Gainsbourgin Je t'aime... moi non plus

... mutta silloin 1970-luvulla tätä kuunneltiin ...



sunnuntai 20. maaliskuuta 2011

Japanin maanjäristyskartta

Täällä. Hyvin mielenkiintoinen.

Siellä on nyt ollut reiluun viikkoon yli 600 maanjäristystä. Alussa näyttää pitkän aikaa siltä, että mitään ei tapahdu, mutta sitten rupeaa kyllä tapahtumaan.

sunnuntai 20. helmikuuta 2011

Pakkanen

Ollut viikon joka aamu yli -30 astetta pakkasta. Päivisin aina auringossa lämpenee -15 - -20C välille. Kylmään on jo tottunut. Naapureiden pienet lapsetkin vetäytyi alussa sisätiloihin, mutta nyt mekastavat taas tavalliseen malliin pihoissaan, tiellä ja tien penkoilla. -20C ei tunnu enää kylmältä. Kaikki ovat saaneet kaivettua kunnolliset talvivaatteet päälleen, ja ruumiitkin polttavat enemmän energiaa.

Pakkassaappaani ovat 2 numeroa normaaleja isommat. Niihin mahtuu villasukat, eivätkä silti purista mistään. Kommandopipo karvahatun alla pitää posketkin lämpöisinä. Hanskat on vaihdettu rukkasiin.

Talo kestää tällaisen hyvin. Puuta on poltettu kolmessa tulisijassa: uunissa, takassa ja saunakin on lämmitetty joka toinen päivä, on siellä käyty tai ei. Sieltä lähtee lämpimin ilma ilmanvaihtimeen, lämmittämään ulkoa tulevaa ilmaa, niin että ei tarvitse lämmittää sitäkään niin paljon sähköllä. Ensimmäisinä päivinä puuta kului 3 kertaa normaalia enemmän, mutta enää vain 2 kertaa. Talon keskellä oleva kivimuuri on niin lämmin, että riittää kun pitää tulisijoissa ylläpitolämmitystä. Piippu ei hajoa kun kaiken lämmityksen on tehnyt hitaasti ja varovasti. Sähköä en ole minnekään lisännytkään. Hyvin täällä toimeen tulee. Saa jatkua tällaisena ensi kuuhun.

lauantai 19. helmikuuta 2011

Hiljainen on pihapuu

Joka kerran sun naurustas raikui.
Hiljainen on pihapuu,
Jolla ennen sun laulusi kaikui.
Se oli silloin, mutta nyt
Talvikin on jo kylmennyt.
Pihapuu on hiljainen,
Niin hiljainen.

Minään talvena ei ole ollut niin vähän lintuja kuin nyt. Joululta ne alkoi häviämään. Pihassa käy vielä pari talitinttiä ja harvakseltaan tikka, mutta siinä ne on. Ruuan puutteesta ei ole kysymys, eikä siitä että ruoka olisi välillä loppunut. Tarjolla on ollut koko ajan ainakin auringonkukan siemeniä, maapähkinöitä kookosrasvassa ja linnunmakkaraa. Nyt pakkasilla siellä on vielä lisää talia, kuorittua kauraa ja kuorittua auringonkukkaa. Eri tavarat eri paikoissa, jottei tarvitse turhaan tapella.

Mutta ei pari tinttiä paljoa syö. Mitään täyttämisen tarvetta mihinkään ei ole kuin parin viikon välein, voi olla kolmenkin.

En tiedä syytä lintukatoon.

lauantai 12. helmikuuta 2011


Oulun yliopiston humanistisen tiedekunnan takasisäänkäynti. Tätä me käytettiin. Campus on vähän kaukana kaupungista, mutta hyvin järjestetty; kaikki toimii, niin viikolla kuin viikonloppunakin. Kyllä siellä näkyy opiskelut toimivan.

Kekkosen yliopistoksikin voinee sanoa. Hän sen kai Ouluun järjesti 1950-luvun lopulla, suomenkieliseksi yliopistoksi Helsingin vastapainoksi. Suomen toiseksi valtioyliopistoksi. Sen takia se niin isoksi on kasvanutkin.

perjantai 11. helmikuuta 2011

Oulussa

Näillä on täällä oikeanpuoleinen liikenne, ja muutenkin eurooppalaiset liikennesäännöt. Maksuvälineenä käyvät niin euro kuin visakin. Alkuasukkaat ovat ystävällistä ja rauhallista väkeä, ainakin ne mitä olen ehtinyt tavata. Hotellissa osaavat hyvin puhua suomea. Ruoka on syötävää. Pakkasta -25, eli ei kovin kylmääkään. Eiköhän täällä selviä jokusen päivän.

tiistai 8. helmikuuta 2011

Osaa ne laulaa miehetkin

Andrea Bocelli on käytökseltään eläväinen ja empaattinen kuin Pinokkio, Clint Eastwood, tai lumiukko, mutta ääni hänellä on hyvä.


Sävel: Francesco Sartori
Sanat: Lucio Quarantotto
Alkuperäinen laulu: Andrea Bocelli 1995

Con te partirò

Quando sono solo sogno all'orizzonte e mancan le parole
si, lo so che non c'e luce in una stanza quando manca il sole
se non ci sei tu con me / con me
su le finestre
mostra a tutti il mio cuore che hai acceso
chiudi dentro me la luce che / hai incontrato per strada

con te partiro
paesi / che non ho mai
veduto e vissuto con te
adesso, si, li vivro

con te partiro
su navi per mari
che, io lo so / no, no, non esistono piu
con te io li vivro

quando sei lontana sogno all'orizzonte e mancan le parole
e io si lo so che sei con me / con me
tu, mia luna, tu sei qui con me
mio sole, tu sei qui con me, con me, con me, con me

con te partiro
paesi che non ho mai
veduto e vissuto con te
adesso, si, li vivro

con te partiro
su navi per mari
che, io lo so
no, no, non esistono piu
con te io li rivivro

con te partiro
su navi per mari
che, io lo so,
no, no, non esistono piu
con te io li rivivro

Io con te!

sunnuntai 6. helmikuuta 2011

Lumen työntöä

Taas yksi päivä lumentyöntöhommissa. Suomenennätysmaisemissa, näillä seuduin pitäisi olla tämän hetken paksuimmat lumet, 92 cm. Oli täälläkin paljon, vaikken mittanauhan kanssa mitannutkaan. Kun kahlasin metän reunaan kuselle, yletti pili juuri hyvin hangen pinnalle.

Katon tyhjennyksen kohokohta on aina räystäältä hyppääminen kaiken päätteeksi. Mikä siinä kauhussa niin mukavaa onkaan? Näitä pieniä rakennuksia siellä on 5, ja 6 kertaa minä hyppäsin. Mikä tarkoittaa, että yhden kerran kiipesin katolle uudestaan hyppäämään.

-11 C. Paljas pää oli tukan juuresta hikinen ja hiukset yläosistaan jäässä. Mielenkiintoista.

'Jälkeen' -kuvaa ei ole. Kamera jäätyi pakkasessa, ei suostunut enää ottamaan. Olisi pitänyt pitää akku taskussa. Joka tapauksessa, kyllä lumivaipaton katto on kevyen näköinen.

torstai 3. helmikuuta 2011

Naisen talvinen tuoksu

Nainen astuu sisään, riisuu käsineensä, päähineensä, kaulaliinansa ja talvitakkinsa, tulvauttaen huoneeseeni huumaavan yhdistelmän saippuaa, deodoranttia, parfyymiä, naisellista hikeä ja feromoneja. Hän istuu edessäni ja esittää asiaansa naisen äänellään, huulet punattuina, silmät kirkkaina, miellyttäviin väriyhdistelmiin pukeutuneena, iästä riippumatta kauniina. Hänelle EI - EI - EI saa mennä sanomaan mitä ensimmäiseksi mieleen tulee.

Hänen voi hyvin varovasti antaa ymmärtää, että olen pannut merkille kaiken sen vaivan, jota hän on tänäänkin käyttänyt tuoksuttautuakseen hyvin miellyttäväksi ja houkuttelevaksi olennoksi. Kiinteällä katseella. Hymyllä. Mutta ei mitään sen enempää. EI. EI. EI.

Naisen kanssa on pelattava peliä, jossa kaikki se houkuttelevuus on näennäisesti jätettävä huomiotta, ja keskittyttävä neutraaliin ongelmanratkaisukeskeiseen neuvotteluun. Niin pitää ollakin; seksuaaliset suhteet ovat niin räjähdysherkkä asia, että niitä säätelevien yhteisöllisten sääntöjen on oltava tiukkoja.

Mutta päivinä, jolloin heitä käy jatkuvana virtana aamuvarhaisesta iltamyöhään tuoksumassa edessäni, olen illalla jo aivan pökerryksissä. Nenä täynnä feromoneja.

tiistai 1. helmikuuta 2011



Sanat Freddy Quinn
Sävel Barry Sadler 1966

Irgendwo im Fremden Land
Ziehen sie durch Stein und Sand
Fern von zuhaus
Und Vogelfrei
100 Mann und er ist dabei

100 Mann und ein Befehl
Und ein Weg den keiner will
Tag ein Tag aus
Wer weiß wohin
verbranntes Land
und was ist der Sinn ?

Ganz allein in dunkler Nacht
hast du oft daran gedacht
das weit von hier
Der Vollmond scheint
und weit von hier
ein Mädchen weint

Und die Welt ist doch so schön
könnt ich dich noch einmal sehen
Nun trennt uns schon
ein langes Jahr
Weil ein Befehl
Unser Schicksal war

Wahllos schlägt das Schicksal zu
Heute er und Morgen du
Ich hör von Fern
die Krähen schreien
Im Morgen rot
Warum muss das sein ?

Irgendwo im Fremden Land
Ziehen sie durch Stein und Sand
Fern von zuhaus
Und Vogelfrei
100 Mann und er ist dabei

Helmikuu ja puhtaat kädet

Oli ällistyttävä helmikuun ensimmäinen päivä. Tyyntä, kirkasta jo aamusta, aurinkoista koko päivän, pakkasta 1-5C. Se aurinko jopa lämmitti, kun pysähtyi sitä katselemaan.

Kävin uusimassa passini. Aika jättää vanhasta. Pääsin antamaan ensimmäistä kertaa Suomessa sormenjälkeni. Ongelmaksi tuli käsien liika puhtaus. Ei rasvaa ollenkaan. Piti hangata sormillaan niskaansa ja hartioitaan paidan alta jotta sai sormen päihin sen verran rasvaa, että skanneri sai niistä kuvan.

Tulipa nähtyä tuollainenkin ongelma.

maanantai 31. tammikuuta 2011

Liiterin katolla

Eilen oli nätti aurinkoinen päivä, pakkasta -5C. Hoitelin liiterin katon, ja otin sinne tyttären kaveriksi. Hän lähinnä otti valokuvia ja hyppeli räystäältä alas. Pisin ilmalento mikä sieltä sai oli 2m, eikä juuri alas työnnetty lumi ollut vielä kovettunut.
Vaimokin ennen pitkää kiipesi ylös ja rupesi lumia työntelemään. Katolla on perheen mukava viettää aurinkoista sunnuntai-iltapäivää. Kinder, Küche, katto kaikille ... Lumi irtosi parhaiten kun lohkoi siitä kolalla isoja lohkareita, jotka kieritti tai työnsi räystään ylitse.

Muistan kun tuon katon asensin. Kirvesmiehen kanssa nostettiin nosturilla kattotiilit ylös, mutta itse minä ne sitten paikoilleen laitoin ja naulasin reunatiilet. Pakkasta oli silloin -20C, mutta kylmä ei vain tullut. Koolingeilla tasapainoilu ja raskaiden tiilien mättäminen piti lämpimänä. Silloin ei kuitenkaan tarvinnut riisuuntua aluspaitasilleen ja kääriä hihoja niin kuin nyt. Raskasta ei ole se kolaus sinänsä, vaikka painunut lumi painavaa onkin. Raskasta on jatkuva pehmeällä alustalla tapahtuva ylös- ja alaspäin kiipeäminen, sekä se tasapainon pitäminen, missä syvälihaksia myöten käyttää kaikkea lihas- ja tasapainoelimiään mitä on.

lauantai 29. tammikuuta 2011

Katolla

Työntelin talon katolta lumet. Kolmisen tuntia siihen meni. Putoamisvaaraa siellä ei ole, paitsi jos itse kävelee räystään yli. Lumi on jäätynyt kattotiiliin kiinni, eikä luista ollenkaan. Vaikka olisi sulaa, niin kitka tiilen pintaa vasten on niin iso, että lumi liikkuu alamäkeenkin vain hitaasti.

En siis pudonnut, mutta hyppäsin kyllä räystäältä alas. Kesällä sitä ei uskalla tehdä.

Pirun pitkä tammikuu

En ole näin pitkää kuukautta elänyt pitkiin. Ei lopu, ei lopu ei millään. Kai se pituus johtuu siitä että tähän on mahtunut monen tyyppisiä aikoja. Rauhaa ja juoksua, kohtuullisen pitkiä jaksoja kumpiakin. Joka tapauksessa olisin kypsä siirtymään jo eteenpäin.

perjantai 28. tammikuuta 2011

Raskasta lunta


Pihan petäjästä murtui oksa. Se oli nätti. 3 metriä vaakasuoraa kasvua, mutta eihän se nuori oksa kestä jos painoa kamalasti tulee päälle. Joku päivä sitten satoi alijäähtynyttä vettä, joka peitti kaiken jääkuoreen. Pari päivää sitten satoi siihen päälle outoa lunta. Pakkasta oli 6 astetta, mutta silti se lumi oli painavaa ja jäi tiukasti kiinni. Jos siinäkin oli alijäähtynyttä vettä seassa.

Meiltä lähti vain petäjän kaunein oksa, mutta Etelä-Savossa oli mennyt reilusti puita nurin sähkölangoille. Päiväkausia taloja sähköttä. Meillä ei mitään sellaista, onneksi.

lauantai 22. tammikuuta 2011

Pimeistä tunneleista

Takana viikko pimeitä lumisateisia tunneleita, aikaisia lähtöjä ja myöhäisiä saapumisia, huonosti nukuttuja lyhyitä öitä ja paimennuksen täyteisiä pitkiä päiviä. Buranaa ja väsymystä. Mutta on monta hommaakin hoidettu, ja 150 ihmistä pidetty kohtuullisen tyytyväisinä.



Se oli kertapaukku. Ei tällaista jatkuvasti. Edessä rauhallinen viikonloppu ja päiväunet kumpanakin päivänä, toipumista ensi viikon lähtöihin lumisille solille. Tulee kuitenkin olemaan rauhallisempaa.

Kyllä noilla teillä ajelee, kohtuullisen auki ne ovat, mutta saisipa ajaa edes joskus päivänvalossa, eikä aina lumisateessa. Sellaisilla kuivilla kirkkailla pakkasteillä.

maanantai 17. tammikuuta 2011

Lunta ...

... taas. Yöllä tuuli rajusti etelästä, ja se toi joka paikkaan tiukkaan pakkautunutta lunta 10 cm. Aamulla herätessä satoi jo alijäähtynyttä vettä, joka -8C pakkasessa jäädytti kaiken päälle millisen jääkuoren. Oma kolani oli pyllistänyt etelään, joten sillä ei voinut työntää mitään. Ei liukunut. Vaimon pieni ja kevyt kola oli pyllistänyt pohjoiseen, joten se sentään liukui. Sillä olisin kyllä työntänyt muutenkin. Lumi itse oli tarpeeksi paksua ja painavaa.

Omani vein suorilla suihkuhuoneeseen sulamaan, ja vaimon kolan lumitöiden jälkeen. Siinäkin oli työntöaisa ja sivut jääkerroksen peitossa. Reilun kahden tunnin lumityöt, eli aika pitkät. Siinäpähän tuli selkävoimistelua, mikä oli operaation hyvä puoli.

Koivumetsissä rapisee nyt. Riipat täynnä jäätä, tuuli hakkaa niitä toisiaan vasten.

Nuapurin pappa sano vanahan kansan sanoneen, että kolome vuotta on aena samallaesta ilimoo. Elikkä ens talavi vielä tämmöstä lumtalavee. Sitte vaehtuu.

Ei ne aena paekkoosa pie, vua on niihi hyvä uskoo. Tietää mittee outtoo.

lauantai 15. tammikuuta 2011

Merkkarikoira

Miina on pääasiassa sitä mieltä, että ruoka joka kelpaa ihmiselle, kelpaa koirallekin. Syö lihan, makkaran, juustoleivän ja munakkaan lisäksi vihanneskeitot, curry-riisit, chilillä maustetut risotot, Thai-nuudelit, tuulihatut, lakritsit, merkkarit ja kaiken muunkin mahdollisen salmiakin.

Pääruoka tulee kuitenkin säkistä - pitänee lisätä siltä varalta että joku luulee täällä eläintä rääkättävän. Pitää mahan kunnossa. Orikinaalia olen sille syöttänyt. Teurastajalta en ole hakenut suolenpätkiä tai mitä ne sieltä myyvätkään, enkä ruvennut pitämään Miinalle omaa lihadieettiä. Papanat on riittäneet.

Tomaattia ei syö, eikä kurkkua. Mustat oliivit menee, mutta vihreät ei. On sillä pieniä henkilökohtaisia antipatioita joitakin ruokia kohtaan.

Tuulihattuja

Tytär kysyi: "Isäää, mitä minä tekisin?"
"No, tieppä tuulhattuja", minä vastasin.

Syynä se, että olin nähnyt niitä täällä, tekijän vielä hyvin houkuttelevasti esitteleminä. Meillä ei kukaan ole sellaisia ennen tehnyt, mutta tytär sanoi että hänpä tekee. Keittokirjoissahan on ohjeet.

Sillä aikaa kun tytär teki hatut, minä lämmitin auton ... tein minä muutakin ... ja käytiin sitten kaupasta hakemassa ohjeen mukaisesti Valion valkosuklaa-lime-maitorahkaa yksi purkki ja tiramisu-maitorahkaa toinen. Limellä tuli parempi.

Tällaisia niistä tuli. Kuvattuna aidossa auringonvalossa, joka ylettyi nojatuolin selkänojan päälle.

Oikein hyviä olivat. Sopivat hyvin alkupaloiksi ja jälkiruuaksi. Eivätkä ole vaikeita tehdä. Niitä varmaan saadaan joskus uudestaan.

tiistai 11. tammikuuta 2011

Lunta ...

Lumitilanne vaikuttaa samanlaiselta kuin viime talvena. On jo paljon ja koko ajan tulee lisää. Tosin tulee tasaisemmin kuin viime vuonna, eli päivittäin. Silloin tuli karmeita määriä yhdellä kertaa, mutta kohtalaisin välein. Nyt saa joka päivä käydä työntämässä 2-5 cm pois pihasta. Hyväähän se tekee terveydelle, selän lihaksille ja muulle sellaiselle, mutta on jokseenkin yksitoikkoista.

Piti lievää suojaa. Peltikattomiehet jo ilahtuivat että nyt lähtee lumet katolta, ei tarvitse kiivetä itse sinne viime talven tapaan. Joiltakin lähti - katon toinen puoli, tai puolet katon toisesta puolesta. Nyt pakastuu taas, joten siihen se ilmeisesti jäi. Jos ei uutta suojaa tule, niin kyllä ne kiipeää. Kattoa ei pidä kovin kauaa pitää toispuolisena. Voi alkaa mennä talo vinoon.

Tiilikattomiehet ei tältä suojalta mitään odottaneet, eivätkä pettyneet. Minä olen katolle jo kiivennytkin ja kolannut kattoikkunoiden seudut. Ei ole tullut tänä talvena vettä sisään, nyt kun tietää ettei lumikerrosta ikkunoiden päällä kannata päästää liian korkeaksi.

Järvellä ei enää kävellä. Siellä on nilkkaan asti vettä. Paksu lumi nostaa sen aina jään päälle. Siellä ei kuljeta ennen kuin lumi päältä sulaa niin että jään päällinen vesi pääsee jäätymään kunnolla. Kävelyreitit Miinan kanssa on käyneet taas kapoisiksi. Metissä ei oikein jaksa enää kahlata, suoja teki lumesta raskaan, ja sitä on paljon. Ei ole jäljellä enää juuri muuta kuin tiet ja metässä pari polkua, joita olen pitänyt auki.

Talvi on mukava vuodenaika, mutta saisi silti olla enemmän pakkasta ja vähemmän ainaista lumisadetta. 30 cm lumipeite riittäisi yhdelle talvelle aivan hyvin.

lauantai 8. tammikuuta 2011

Nykyajan lauluja

Tämä on tullut paljon autoradiosta. Mielenkiintoinen laulu. Tässä on kaksi eri tarinaa. Yhtäällä on katumus.


Mutta

Päälaelta kantapäihin, sormista silmäluomiin
Tunnen mä vielä kosketuksen, sen toisen
Kaula ja korvanlehdet, olkapäät hiukset huulet,
Muistavat vielä salaisuuden, sen toisen


lauletaan niin että se mitä tapahtui oli selvästi miellyttävää.

Varmaan tämä on laulu ensimmäisestä toisesta.

torstai 6. tammikuuta 2011

Loppiainen

Niin tultiin jo loppiaiseenkin. Kuusi vietiin pois, lakaistiin neulaset lattialta, viimeisiä torttuja syödään pakastimesta, ja viimeisen kerran kuunnellaan Vox Aurean Joulukoraaleja.

Joulu loppui taas kerran nopeasti, ja valoisuuden lisääntyminen ennustaa pahaaenteisesti että tänäkin vuonna talvi saattaa päättyä ennen aikojaan, niin kuin on tehnyt joka ainoa vuosi niin kauan kuin muistan. Sille ei kai ole mitään tehtävissä.

maanantai 3. tammikuuta 2011

House of Night

Kukapa uskoisi minun lukeneen kaikki ilmestyneet P.C ja Kristin Castin kirjoittamat House of Night kirjat? Ne ovat murrosikäisten ja nuorten naisten genreä, kohtuullisella erotiikalla ja jännityksellä maustettuja vampyyrikirjoja. Ne ovat myös selvästi Harri Potterin genreä, sikäli että ollaan nuoria, outoja, oudossa koulussa, ja taistellaan yliluonnollisilla voimilla pahaa vastaan. Potterit ovat kuitenkin sukupuolineutraalimpia - naiset voi vetää minua turpaan tämän takia mutta kuitenkin - koska päähenkilö on miespuolinen ja koska Pottereissa on vain rakkautta, mutta seksi puuttuu. Pottereita lukevat niin pojat kuin tytötkin. Yön talot on selvästi suunnattu naisille, ja vaikka niissäkin erotiikka on suurimmaksi osaksi pussaamista, halaamista ja veren juontia (josta saa orgastisen olon), myös tavallinen seksi leijuu ilmassa vähän päästä. Se että ne selvästi ovat Potterin inspiroimia ei ole mikään paha asia. Ne on erittäin hyvin kirjoitettuja.

Tytär sellaisen ensin suomen kielellä kirjastosta lainasi. Upposi siihen niin syvään, että raivosi kun niitä ei ollut enempää käännetty. Sanottiin hänelle, että lue englanniksi, ja niin tytär löi nyrkin pöytään ja vaati äitiään tilaamaan hänelle seuraavan osan Amazonilta. Pitkälle hän siinä pääsikin, luki varmaan puoleen kirjaan, ennen kuin antoi periksi. Kouluenglannilla ei vielä kovin helposti 14-vuotiaana kirjaa lue. Tyttären siinä minulta sanoja kysellessä kiinnostuin itsekin kirjasta, ja kun se jäi häneltä syrjään, aukaisin sen loppusyksyllä katsoakseni mikä siinä tytärtä niin hirveästi kiehtoi.

Se oli menoa. Tilasin Amazonilta seuraavana päivänä kaikki mitä oli ilmestynyt.

Niissä on hyvä tarina ja hyvät tyypit. Niitä on myös jännä lukea miehenä. En oikein tällaisia naisten kirjoja naisille ole ennen lukenutkaan. Julkisessa keskustelussa mies on suhteellisen paha olento. Ei absoluuttisen paha kuten paholainen, mutta essentialistisesti paha verrattuna naiseen, joka on essentialistisesti hyvä. On väkivaltaista vuosituhantista mieskulttuuria, seksuaalista häirintää, pelon maantiedettä, miehen katsetta, naisen pienempi euro ja niin edelleen. Tässä kirjassa tilanne oli aivan toisenlainen. Yhteisöllisenä rakenteena matriarkaatti, mikä poistaa maskuliinisen valtadimension tekemättä miehistä silti sen heikompia kuin naiset. Heitä vain ei ole johtajan paikoilla, mutta muuten kyllä aktiivisesti toimimassa, samoin kuin naisiakin. Miehet esiintyvät jatkuvan naisten halun kohteina, etenkin jos he tulevat fyysisesti lähelle, ja samalla pahimmassakin miehessä on jotain hyvän toivoa vielä jäljellä. Vain nainen voi olla absoluuttisen paha. Normaalin julkisen keskustelun sukupuoliroolit on käännetty tässä päälaelleen.

Hyvin outo lukukokemus. Miellyttävä.

Enkä usko että niistä kirjoista on tyttärelle haittaa. Kasvaa nopeasti, ja vaikka nurkissa ei ole poikia vielä pyörinytkään, niin ei siihen varmaan enää kauaa mene. Hyvä rakkaudesta on lukea ja kiihkostakin. Tietää mitä ne ovat kun vastaan tulevat.


lauantai 1. tammikuuta 2011

Aeka tavaran naattii

sano vanaha kansa,

mutta se oli aikaa, jolloin tavaraa oli paljon vähemmän kuin nykyään. Kuskattiin tyttären kanssa eilen kaksi farmariautollista roinaa kierrätysasemalle. Aikakauslehtiä ja valokopioita parilta vuosikymmeneltä, pahvia reilun vuoden kertymä, samoin elektroniikkaa ja kotitalousmetallia. Vaimon viilipurkin kansistakin kertyy vuodessa kohtalainen kasa alumiinia. Roinaa on ollut kertymässä sekä verstaassa että työhuoneeni nurkissa toista vuotta. Sai senkin siivottua täksi vuodeksi pois.

Tytär on vielä sitä mieltä että häneltä ei heitetä mitään pois. Hänen komeroonsa vielä mahtuu pahvilaatikko poikineen, ja suunnitelmissa on, että kunhan hän joskus muuttaa kotoa pois, hänen huoneensa ja komeronsa saa jäädä ennalleen. Niin se varmaan menee ...

Mitä vanhemmaksi tulen, sitä allergisemmaksi alan käydä tavaralle. Tyhjä on kaunista.